Utför övningarna 2-3 ggr dagligen.

Copyright © by ExorLive 2020

1. Höja och sänka axlarna

Andas in djupt och dra upp axlarna så högt upp som möjligt och släpp sedan ner axlarna vid utandning. Känn på skillnaden mellan spänd och avslappnad muskulatur.

Set: 4 , Reps: 10

Copyright © by ExorLive 2020

2. Armrörelse för skulderblad (scaption)

Stå upprest med armarna hängande ned längs sidorna. Lyft båda armarna rakt uppåt med handryggen uppåt till axelhöjd och andas samtidigt in med näsan. Sänk sedan ner armarna samtidigt som du andas ut med munnen. Försök vara avslappnad i armarna och tänka att du är som en stor örn som flaxar med sina vingar.

Set: 4 , Reps: 10 , Paus: 1 min 0 sek

Copyright © by ExorLive 2020

3. Rulla med axlarna 3

Rulla med bägge axlarna samtidigt. Försök att göra stora cirklar. Rulla axlarna först 5ggr framåt och därefter 5ggr bakåt . Armarna skall hänga avslappnat ner längs sidorna.

Set: 4 , Reps: 10

Copyright © by ExorLive 2020

4. Hakan i bröstet och titta upp i taket.

Sitt upprest på en stol. Titta upp i taket nacken du behöver ej pressa på. Därefter lägger du hakan i bröstet du behöver ej pressa på, utföra övningen i ett långsamt tempo.

Set: 4 , Reps: 10

Copyright © by ExorLive 2020

5. Örat mot axeln.

Sitt på en stol eller stå upp och sträck i ryggen och ha båda händerna vid sidan Lägg örat mot vänster och höger axeln stanna en kort stund emellan och ha huvudet rakt.

Set: 3 , Reps: 10

Copyright © by ExorLive 2020

6. Titta över axeln.

Sitt på en stol eller stå rak i ryggen . Titta över axeln du behöver ej pressa på. Höger och vänster sida.

Set: 3 , Reps: 10

Exorlive LogoI samarbete med ExorLive